ويژگي هاي تخت خواب مناسب چيست؟

بروزترين متدهاي آرايش صورت

ويژگي هاي تخت خواب مناسب چيست؟

۱۲ بازديد

ويژگي هاي تخت خواب مناسب چيست؟

مي‌دانيد كه خواب نياز اساسي و مشترك همه افراد مي باشد به صورت معمول همه ما تقريباً يك‌سوم زندگي خود را در رختخواب مي‌گذرانيم و يك خواب راحت باعث مي‌شود تا انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي سخت روزمره تامين شود.

تختخواب مناسب چه ويژگي هايي دارد؟

 

براي داشتن يك خواب باكيفيت نياز به يك تخت خواب استاندارد و مناسب داريم تا بتوانيم روز خود را بسيار پرانرژي و با آمادگي لازم آغاز كنيم، اين موارد باعث مي‌شود تا در انتخاب تخت خواب مناسب و استاندارد دقت كافي را به خرج دهيم. شما با داشتن آگاهي‌هاي كامل و كافي در مورد خريد تخت خواب و ويژگي‌هاي متناسب با آن مي‌توانيد يك خريد موفق داشته باشيد.

بايد بدانيد هرچند تنوع زياد معمولاً باعث دشواري و سختي در انتخاب مي‌شود اما همين موضوع مي‌تواند به شما در آگاهي بيشتر از نوع تخت خواب مناسب كمك كند. شما در هنگام انتخاب يك تخت خواب مناسب مي‌بايست به كاربرد، اندازه، ارتفاع، جنس رنگ و غيره توجه كنيد. در ادامه قصد داريم تا در مورد ويژگي‌هاي يك تخت خواب استاندارد مطالب مفيدي را قرار دهيم.

در نظر گرفتن ارتفاع مناسب

يكي از ويژگي‌هاي كليدي در هنگام انتخاب تخت خواب ارتفاع مناسب آن مي باشد. ارتفاع مناسب باعث گردش خوب هوا در زير تخت خواب مي شود. اين ويژگي به‌منظور جلوگيري از رشد ميكروب‌ها و جلوگيري از رطوبت بوده كه حائز اهميت است. نكته بيان شده علاوه بر كمك به حفظ بهداشت باعث مي‌شود تا شما يك خواب راحت و بهتري در طول شبانه‌روز داشته باشيد.

به همين علت تخت بايد داراي ارتفاع مناسب باشد تا جريان هوا به راحتي از قسمت زيرين تشك عبور كند. يكي از ويژگي‌هاي مهم تخت خواب گردش مناسب هوا بوده كه مي‌بايست تخت خواب انتخاب شده داراي ارتفاع مناسب باشد. يك تخت خواب استاندارد كه داراي المان‌هاي صحيح در طراحي باشد نبايد مماس با زمين باشد. هرچند باز بودن زير تخت شما را مجبور مي‌كند تا مدام آن را تميز كنيد اما لبه‌هاي مماس نيز باعث جلوگيري از گردش هوا مي شود.

شما براي اين‌كه بتوانيد به سهولت زير تخت خواب را تميز كنيد بهتر است تخت مناسب انتخاب كنيد كه دسترسي به قسمت‌هاي زيرين آن آسان باشد.

زواياي مختلفي براي تخت خواب وجود دارد كه بهترين زاويه‌اي كه هنگام نشستن روي تخت بايد در نظر داشت اين است كه بين زانو و ران شما زاويه نود درجه ايجاد شود. به گونه‌اي كه كف پاها به صورت كامل با كف زمين مماس باشد و زانوها قائم بر بدن باشد. از اين ‌رو مي‌‌توان بيان كرد ارتفاع مناسب براي يك تخت خواب استاندارد براي يك فرد بالغ بين سي الي چهل سانتي‌متر مي باشد و اندازه هاي كمتر از اندازه عنوان شده باعث ايجاد سختي و دشواري در هنگام استفاده خواهد داشت.

اگر ارتفاع كمتر از ميزان بيان شده باشد در هنگام نشستن روي لبه تخت پاها كاملاً جمع شده و زانوها بالا مي‌آيد كه اين امر براي افراد قدبلند بسيار ناخوشايند خواهد بود. بايد بدانيد كساني كه قد بلندي دارند در هنگام دراز كشيدن روي تخت دچار مشكل خواهند شد ضمن اين‌كه مرتب كردن تخت هاي كوتاه سخت و كسل كننده مي باشد. عكس اين موضوع نيز صادق است و اگر ارتفاع تخت بيش از اندازه باشد ضمن خطر آسيب‌ديدگي در صورت افتادن از روي تخت نشستن روي آن و حتي بالا و پايين رفتن از آن براي افراد كوتاه قامت بسيار سخت و دشوار خواهد بود. بهترين راه براي اين‌كه بتوانيد از اين مشكلات دوري كنيد اين است كه يك تخت با ارتفاع مناسب خريداري كنيد.

ارتفاع مناسب تخت كودك

همان‌طوركه بيان شد ارتفاع مناسب براي يك تخت خواب استاندارد بين سي و پنج تا چهل سانتي‌متر مي باشد. اين موضوع در مورد ارتفاع مناسب تخت كودك نيز صادق است. ارتفاع استاندارد تخت خواب كودكان باتوجه به سن وي تعيين مي شود اما به‌صورت معمول بين بيست تا سي سانتي‌متر مي باشد. شما بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه كودك در حال رشد مي‌باشد و ممكن است نياز باشد تا سايز تخت وي را تغيير دهيد.

اگر تخت را براي نوزاد خريداري مي‌كنيد علاوه بر داشتن محافظ بايد به اين مسئله توجه كنيد كه بعد از مدتي مجبور به تعويض تخت خواب خواهيد بود، به همين علت بهتر است يك تخت خواب چند منظوره كه از سن نوزادي تا نوجواني قابل استفاده مي‌باشد خريداري كنيد. يك مزيتي كه اين نوع تخت ‌ها دارند اين است كه تا زمان بزرگ شدن نوزاد داراي نرده هاي محافظ بوده و پس از آن قابليت جدا شدن را دارا مي باشد.

نكته ديگر ارتفاع تخت بوده كه قابليت تنظيم شدن داشته و با افزايش سن نوزاد مي‌‌توان ارتفاع آن را افزايش داد. علاوه بر موارد گفته شده اگر ميانگين قد كودك شما متناسب سن او نمي‌باشد براي ارتفاع تخت مشكلي نخواهيد داشت، همچنين اگر كودك تان در خواب تحرك بيش از حدي دارد و امكان سقوط از روي تخت وجود دارد ضمن استفاده از محافظ مي‌توانيد ارتفاع آن را به حداقل ممكن برسانيد.

ويژگي هاي تخت خواب مناسب چيست؟

ارتفاع مناسب تخت‌خواب دو طبقه

تخت خواب‌هاي دونفره يكي از انواع تخت خواب هاي موجود در بازار مي باشد كه شما مي‌توانيد خريداري كنيد. تخت‌هاي دوطبقه به‌صورت معمول براي كودكان و نوجوانان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و از دو تخت يك نفره تشكيل شده است كه روي هم تعبيه شده است.

ارتفاع اين نوع تخت  به‌صورت معمول بين هفتاد و پنج تا صد و هفتاد سانتي‌متر متغير بوده و ارتفاع بين دو طبقه آن بين سي و هفت الي هشت سانتي‌متر مي باشد بايد عنوان كنيم استفاده از اين تخت‌ها براي كودكان زير شش سال مناسب نمي‌باشد چرا كه نمي‌تواند امنيت كودك را به شكل كامل تأمين كند.

سهولت در جابه جايي

يكي از ويژگي‌هاي مناسب تخت خواب استاندارد سهولت در حمل‌ونقل و جابجايي آن مي باشد. بدانيد تقريباً تمام تخت خواب ها قابل جدا شدن بوده و به راحتي حمل مي شود اما اگر مستأجر هستيد و مدام مجبور به بازو بسته كردن قطعات تخت خواب مي‌باشيد. سعي كنيد تخت خوابي را انتخاب كنيد كه مقاومت بالايي داشته باشد تا در طولاني‌مدت آسيب نبيند.

مسئله ديگري كه در مورد سهولت در جابجايي بسيار حائز اهميت مي‌باشد سبك بودن تخت خواب است. برخي از تخت خواب ها به دليل مواد به‌كار رفته در آن سنگين بوده و هنگام حمل‌ونقل با مشكلات زيادي شما را روبه‌رو مي‌كنند، پس اگر نياز به جابجا كردن مداوم داريد بهتر است تختي را انتخاب كنيد كه داراي وزن مناسب باشد.

پايۀ مستحكم

يكي ديگر از نكات مهمي كه در انتخاب تخت خواب مناسب مي‌بايست به آن دقت كنيد پايه‌هاي مستحكم آن مي باشد. پايه‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه بتواند وزن مداوم تشك را بدون خم شدن تحمل كند. از طرفي زماني كه فرد روي آن قرار مي‌گيرد اين پايه‌ها بايد علاوه بر وزن تشك بتواند وزن فرد را نيز تحمل كند. برخي از تخت‌ها جك دار و برخي ديگر بدون جك مي باشد.

كفي هايي كه به حالت جك دار بوده ديگر نيازي به پايه ندارد و امكان دسترسي آسان به فضاي زير تخت فراهم مي باشد. بايد اين نكته را بدانيد كه تخت‌هاي داراي كفي جك دار از نوع بدون جك آن گران‌تر مي باشد. شما در هنگام خريد با توجه به نياز خود مي‌توانيد يك مورد را انتخاب كنيد.

ويژگي هاي تخت خواب مناسب چيست؟

ابعاد استاندارد يك تخت‌خواب چقدر است؟

همان‌طوركه قبلاً بيان كرديم تخت خواب‌ها باتوجه به نوع كاربري كه دارند داراي ابعاد مختلف هستند. ابعاد استاندارد يك تخت خواب يك‌نفره به‌صورت معمول نود در دويست سانتي‌متر مي باشد كه اين مورد در مورد تخت‌هاي دونفره معمولاً صد و شصت در دويست سانتي‌متر است. اگر فردي درشت و چاق باشد يا حتي قد بلندي داشته باشد بايد يك تخت خوابي تهيه كند كه فضاي بيشتري را در اختيار وي قرار دهد.

تخت‌هاي تك‌نفره با عرض صد و ده سانتي‌متر و تخت‌هاي دونفره با عرض صد و هشتاد و حتي با عرض دويست سانتي‌متر نيز وجود دارد كه فضاي بيشتري را در اختيار فرد قرار مي دهد. قبل از خريد تخت علاوه‌بر در نظر گرفتن ابعاد اتاق، بايد تشك و روتختي مناسب را در نظر داشته باشيد چرا كه اغلب اين ملزومات طبق استانداردهاي انجام‌شده در بازار وجود دارد و پيدا كردن آن‌ها با اين ابعاد كمي سخت و دشوار مي باشد.

جنس تخت خواب

مهم‌ترين مسئله‌اي كه در هنگام خريد تخت خواب مي‌بايست به آن توجه كنيد جنس تخت خواب مي باشد. امروز تخت خواب‌هاي موجود در بازار جنس چوبي، فلزي، ام دي اف ملامينه و تركيب فلز و ام دي اف در بازار عرضه مي‌شود. به‌صورت معمول تخت خواب‌هاي چوبي و ام دي اف به دليل استفاده از روغن جلا ممكن است بوي نامطبوعي نداشته باشد.

پس توجه كنيد برخي از تخت خواب ها داراي بوي نامطبوع بوده كه باعث مي‌شود تا شما به آن بو حساس شويد. در خريد تخت خواب هاي فلزي نيز به تيز نبودن لبه‌ها و گوشه‌هاي دقت كنيد. در برخي موارد مشاهده شده است سهل‌انگاري در برش فلز و يا جوشكاري ممكن است باعث ايجاد زايده هاي تيز و برنده باشد كه مي‌تواند باعث آسيب رسيدن به فرد، ملحفه، تشك و پتو شود.

اگر تخت را براي اتاق كودك تهيه مي‌كنيد حتماً به اين نكته توجه داشته باشيد چرا كه كودكان پرجنب‌وجوش بوده و احتمال آسيب‌ديدگي در آن‌ها بيشتر مي باشد. براي اين‌كه خيال شما از بابت خريد تخت مناسب راحت باشد بهتر است از فروشگاه‌هاي معتبر اقدام كنيد. تخت خواب‌هاي فلزي نسبت به ساير انواع تخت خواب هاي ذكر شده قيمت پايين‌تري دارد با وجود اين تخت چوبي و ام دي اف معمولاً طرف‌داران زيادي داشته و اغلب افرادي كه به دنبال زيبايي و ظرافت بيشتر هستند اين جنس را انتخاب مي‌كنند.

قيمت انواع تخت خواب

قيمت تخت خواب‌ها باتوجه به جنس و يراق آلات به‌ كار رفته در آن متفاوت مي باشد به‌صورت معمول تخت خواب‌هاي فلزي نسبت به ديگر انواع تخت خواب‌ها ارزان‌قيمت بوده و نوع چوب آن به ويژه در صورت منبت‌كاري شده داراي قيمت بالايي مي باشد. در انتخاب تخت خواب و همچنين قيمت آن، قسمت پشتي تخت خواب يا همان تاج تخت يكي از عامل‌هاي مهم در تعيين مدل تخت به شمار مي رود.

از آنجايي‌كه بيشتر افراد به پشتي تخت تكيه مي‌دهند اگر شما هم جزو اين افراد هستيد هنگام خريد بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه تاج هاي برجسته و زاويه‌دار علاوه بر آنكه كار را براي شما دشوار مي كنند ممكن است هنگام خواب يا بلند شدن از روي تخت به دليل احتمال برخورد سر با آن براي شما بسيار خطرآفرين باشد. پس هنگام خريد حد الامكان تاج‌هاي مسطح و بدون زاويه را انتخاب كنيد. تخت‌هايي با تاج‌هاي پارچه‌اي مخملي و چرمي از اين نظر بسيار مناسب به نظر مي‌رسند. علاوه بر نكات گفته شده سعي كنيد تختي با پشتي بلند انتخاب كنيد تا هنگام تكيه دادن به آن با مشكل مواجه نشويد.

رنگ تخت خواب

رنگ تخت خواب يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مورد نظر در هنگام انتخاب مي‌باشد كه بسيار سليقه‌اي بوده و از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. رعايت چند نكته به انتخاب بهتر كمك مي كند؛ اولين نكته توجه به سن و جنس شخصي است كه قرار است از تخت خواب استفاده كند. اگر تخت را براي شخص مسن خريداري مي‌كنيد معمولاً استفاده از رنگ‌هاي تيره مناسب‌تر مي باشد اما اگر تخت براي اتاق كودك و نوجوان خريداري مي شود استفاده از رنگ‌هاي شاد متناسب با جنسيت آن‌ها مي باشد. تخت خواب خريداري‌شده براي جهيزيه يك نوعروس مي تواند كمي متفاوت‌تر باشد. اگر اتاقتان كوچك است انتخاب رنگ‌هاي روشن براي بزرگ‌تر و دل‌باز تر جلوه دادن محيط توصيه مي‌شود كه رنگ سفيد بهترين انتخاب است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.