چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟

بروزترين متدهاي آرايش صورت

چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟

۱۲ بازديد

همه ما با اين جمله آشنا هستيم كه موفقيت از دل ذهني آرام بيرون خواهد آمد. اين امر خصوصا در جهان امروز كه سرعت بالا منجر به انواع فشار‌ها براي روي افراد شده است، بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. توجه داشته باشيد كه ذهن ناآرام در نهايت منجر به استرس خواهد شد كه اين امر مانع از تمركز كافي براي انجام دقيق كار‌ها مي‌شود. تحت اين شرايط افراد هيچ گونه پيشرفتي را به دست نياورده و حتي توان حفظ جايگاه فعلي خود را نيز نخواهند داشت.خواندني هااحساس خستگي؛ چرا هميشه احساس خستگي مي‌كنيم؟

چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟



به گزارش فراديد، آيا تا به حال براي‌تان پيش آمده كه وقتي در رختخواب‌تان دراز كشيده‌ايد و در تلاش براي خوابيدن هستيد، فكرهاي مختلف همين‌طور به سمت‌تان هجوم بياورند و مانع خوابيدن شما شوند؟ آيا هميشه در طول روز، افكار مختلف به شكل اتفاقي به ذهن‌تان مي‌رسند، فكرتان را مشغول و ذهن آرام شما را به‌هم مي‌ريزند؟ در ادامه ۱۲ راه براي داشتن ذهني آرام را به شما خواهيم آموخت.
قانون جذب«قانون جذب» مي‌گويد كه شما هر چيزي را كه به طور پيوسته به آن فكر كنيد به دست مي‌آوريد. اگر ذهن شما هميشه پُر از آشوب است و افكار نامنظمي توليد مي‌كند، پس در زندگي‌تان هم همين‌ها را به‌دست خواهيد آورد. حتي رؤياها و خواب‌هاي‌تان هم بازتابي از افكار و دغدغه‌هاي شما هستند.
از بين رفتن تفكرات درون‌گرايانهمتأسفانه در جامعه‌ي امروزي ما مادي‌گرايي و خودپرستي بسيار رايج شده است. خيلي از مردم ۲۴ ساعته به اين مسائل (مادي‌گرايي) فكر مي‌كنند و طرز برخورد، فكر و ذهنيت ديگران براي‌شان خيلي مهم است. فهم و درك خودمان در ميان اين جريان فكري به فراموشي سپرده شده است. اين موضوع باعث مي‌شود شخصيت اغلب مردم ساختگي باشد و خيلي‌ها براي حفظ ظاهر طوري زندگي مي‌كنند كه خودشان هم راضي نيستند و با شخصيت واقعي آنها متفاوت است؛ در واقع فقط «هم‌رنگ جماعت» شده‌اند.

تخمين زده مي‌شود كه ۷۵ درصد مردم آمريكا برون‌گرا هستند. اغلب برنامه‌هاي تلويزيوني ايالات متحده بر اساس تقويت خود‌بيني و خودپرستي ساخته مي‌شوند و مردم را از تفكر و جست‌و‌جو براي پيدا كردن جواب سؤال‌هاي‌شان مي‌ترسانند كه اين خود باعث فراموش شدن درون‌گرايي مي‌شود.

كارل يانگ (Carl Jung) مي‌گويد كه برون‌گرايي نوعي رفتار شخصيتي است كه اغلب بر روي موارد بيروني و خارجي تمركز مي‌كند (جهان بيرون) و درون‌گرايي نوعي رفتار شخصيتي است كه بر پايه‌ي موضوعات روحي و دروني مي‌چرخد و بر فعاليت‌هاي روحي فرد تمركز مي‌كند.
تقويت افكار مبهماگر اجازه دهيم كه جريان فكري غالب (مادي‌گرايي و خودبيني) فكر و درك ما را تحت تأثير قرار دهد، در واقع ذهن‌مان را با افكار نامعقولي شكل مي‌دهيم كه بر پايه‌ي تعدادي ايده‌، مقدمات و تصاوير گنگ و مبهم بنا شده‌اند. به خاطر همين است كه بعد از تماشاي اخبار از رسانه‌هاي خارجي هيچ‌وقت حس خوبي نخواهيد داشت. چون اين برنامه‌ها طوري طراحي شده‌اند كه شما را از ناامني بترسانند تا لرزش‌ها و نوسان‌هاي ذهني‌تان كمتر باشد.

اگر برنامه‌هاي خبري را دوست نداريد اما برنامه‌هاي ديگر را دنبال مي‌كنيد، حتما متوجه شده‌ايد كه تبليغات تلويزيوني هم به اندازه‌ي همان اخبار، بد هستند. چون اين تبليغات برون‌گرايي را رواج مي‌دهند؛ همان‌طور كه جريان‌هاي فكري غالب جامعه سعي مي‌كنند اين تفكر را به شما القا كنند. مثلا در اين تبليغات از بازيگران خوش‌قيافه استفاده مي‌شود و آن وقت شما پيش خودتان فكر مي‌كنيد: «اگر من هم اين محصول را بخرم زيبا مي‌شوم و يك گروه بزرگ از دوستان زيبا هم پيدا مي‌كنم.»
چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟ /۱۲ راه براي داشتن ذهن آرام
تلاش اين نوع تبليغات بر اين است كه به شما بگويند (به شكل خود واقعي‌تان) به اندازه كافي خوب نيستيد و ذهن‌تان را درگير مي‌كنند تا تفاوت‌هايي را پيدا كند كه واقعا وجود ندارند.
وقت طلاستدرست است كه «وقت طلاست» اما نبايد از هر لحظه، فقط براي پول درآوردن استفاده كنيم، فكر و ذكرمان مسائل مادي باشد و به مسائل معنوي و روحي توجهي نكنيم. مثلا نبايد براي گشت‌وگذار و ارتباط با طبيعت بهانه‌ي كمبود وقت بياوريم.

اغلب اوقات ذهن ما افكار منطقي و غيرمنطقي را سبك و سنگين مي‌كند و به همين خاطر اغلب گيج و مشوش است. از يك طرف رسانه‌ها و نشريات تفكراتي را در ذهن‌تان مي‌گنجانند و از طرف ديگر درون‌تان با آنها كاملا مخالف است. در نتيجه داشتن يك ذهن آرام براي شما به يك رؤيا تبديل مي‌شود و اين افكار (به خاطر قانون جذب)، هرج‌ومرج‌هاي دروني‌تان را تقويت مي‌كنند.
اضطراب اجتماعيگاهي اوقات اختلال اضطراب اجتماعي به دليل داشتن يك ذهن بيش‌فعال است. در اين مورد فرد فكر مي‌كند كه ديگران هميشه او را قضاوت مي‌كنند. اگر شما هم يكي از اين افراد هستيد، مطمئن باشيد كه وقتي كسي، ديگري را قضاوت مي‌كند يعني يك جاي كار اشتباه است. در واقع او دارد در مورد موضوعي نظر مي‌دهد كه نقطه ضعف او تلقي مي‌شود و با آن مشكل دارد. به عبارت ديگر او سعي مي‌كند توجه را از خودش دور كرده و به سمت شما جلب كند. اين مشكل اوست و نه مشكل شما. بهترين كاري كه مي‌توانيد براي درست كردن اوضاع انجام دهيد، اين است كه دقيقا مثل يك آينه عمل كنيد. تمام الگوهاي غلط فكري ديگران را منحرف كنيد و به سمت خودشان بازتاب دهيد. با اين كار مي‌توانيد از شر ناامني‌هايي كه ديگران به سمت‌تان مي‌فرستند خلاص شويد و يك ذهن آرام داشته باشيد.
۱۲ راه براي داشتن ذهن آرام۱. صداهاي ناهنجار ذهن‌تان را حذف كنيدچگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟ /۱۲ راه براي داشتن ذهن آرام
بهترين كار، حذف صداهاي درهم و برهم است. چه موضوعاتي به ذهن‌تان هجوم مي‌آورند؟ خيلي از آنها مربوط به مشكلات مالي و مسائل اقتصادي هستند. شايد الان وقت آن رسيده باشد كه شغل‌تان را عوض كنيد و كاري را كه واقعا عاشق آن هستيد دنبال كنيد. بهترين كاري كه مي‌توانيد براي فهميدن اين موضوع انجام دهيد اين است كه از خودتان بپرسيد: «اگر مسائل مالي اصلا اهميتي نداشتند، من چه‌ كار مي‌كردم؟» خب غير از خوش گذراندن و انجام مسافرت، در پايان كاري را انتخاب مي‌كرديد كه واقعا دوست داشتيد. حالا راه‌هايي را پيدا كنيد كه بتوانيد آن كار را انجام دهيد. حتي اگر با انجام اين كار از شغل فعلي‌تان متنفر مي‌شويد اشكالي ندارد؛ باز هم ادامه بدهيد. در بدترين حالت مدتي وقت صرف انجام كاري كرده‌ايد كه واقعا دوست داشته‌ايد و ديگر آن همه فكر آشفته به ذهن‌تان هجوم نمي‌آورد. بهترين حالت هم اين است كه راهي پيدا مي‌كنيد تا از كار مورد علاقه‌تان درآمدي به‌دست آوريد و بتوانيد شغل فعلي‌تان را ترك كنيد.
۲. كمتر وقت خود را پاي تلويزيون‌ بگذاريدتلويزيون بزرگ‌ترين ابزار كنترل ذهن و افكار است. وقتي تلويزيون مي‌بينيد، طرز فكر و نگرش‌تان نسبت به زندگي كاملا تحت تأثير قرار مي‌گيرد.

تمام طرز فكر شما در مورد اينكه چه كسي هستيد، چه بايد بكنيد، چه لباسي بايد بپوشيد، چه گوش كنيد، چه بخوريد و … همگي به وسيله‌ي جريان رسانه‌ها هدايت مي‌شود. به همين خاطر ذهن‌تان درگير مي‌شود، قضاوت مي‌كند و در نهايت به تناقض رسيده و نمي‌تواند بفهمد كه چه چيزي واقعي است و چه چيزي نيست. اگر به تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون ادامه بدهيد، درك‌تان از واقعيت تغيير مي‌كند و فكرتان آشفته مي‌شود و ديگر حتي شب‌ها هم خواب آرام نداريد. اين الگوهاي فكري‌ِ القا شده به شما، در خواب هم به سراغ‌تان مي‌آيند و ذهن آرام شما را به‌هم مي‌ريزند. اما زماني كه قادر به كنترل افكارتان باشيد ديگر خواب‌هاي‌تان ناآرام نخواهند بود.
۳. تمركز ذهن (مديتيشن) انجام بدهيدبزرگ‌ترين بهانه‌ي مردم براي فرار كردن از تمركز ذهن كمبود وقت است. اما با توجه به تحقيقات مؤسسه‌ي آماري بورو، «تماشاي تلويزيون فعاليتي است كه بيشترين اوقات فراغت افراد بالاي ۱۵ سال را به خود اختصاص مي‌دهد (۲.۸ ساعت در طول روز) كه حدودا نيمي از زمان فراغت آنهاست. در حالي كه روابط اجتماعي مثل ديدن دوستان، اقوام و آشنايان يا برگزاري رويدادهاي اجتماعي در رده‌ي دوم قرار دارد كه تنها ۴۵ دقيقه از اوقات فراغت‌شان را پُر مي‌كند.»

اين موضوع نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي تلويزيوني نسبت به دوستان و همسايه‌ها تأثير بيشتري بر روح و تفكرات افراد دارند. به علاوه اگر درست برنامه‌ريزي كنيد مي‌توانيد براي تمركز ذهن هم وقت كافي كنار بگذاريد.
چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟ /۱۲ راه براي داشتن ذهن آرامبرخي هم مي‌گويند كه ذهن‌شان خيلي درگير است و نمي‌توانند از شر تفكرات غالب‌شان خلاص شوند تا ذهن‌شان متمركز شود.

روش‌هاي مختلفي براي تمركز ذهن وجود دارند كه بايد تا آنجا كه مي‌توانيد آنها را امتحان كنيد و بهترين روش را براي حذف صداهاي مبهم ذهن‌تان پيدا كنيد. در اين صورت وقتي به آرامش دروني رسيديد، مي‌توانيد يك روش خوب مختص خودتان را داشته باشيد.

يك روش مناسب براي آرام كردن ذهن يك روش خاص به نام «تمركز ذهن با چشم باز» است. در اين نوع تمركز ذهن بايد دو جسم را در فاصله‌ي ۶ فوتي (تقريبا ۱۸۰ سانتي‌متري) از خودتان و همديگر قرار دهيد. وقتي سعي‌تان تمركز روي اين اجسام باشد، نمي‌توانيد به مسأله‌ي ديگري فكر كنيد. اين تمرين را براي ۱۵ دقيقه انجام دهيد. بسياري از مردم خيلي زود تسليم مي‌شوند.
۴. با نفس خودتان مبارزه كنيدخيلي از مردم در تمام طول زندگي‌شان نمي‌دانند كه واقعا «چه كسي هستند» و خودشان را نمي‌شناسند، در حالي كه هميشه سعي مي‌كنند انتظارات جامعه را برآورده سازند. باز هم جريان غالب جامعه اين فكر‌هاي غيرمنطقي را تقويت مي‌كند. در نهايت ما همگي به عنوان انسان يك وجود روحاني داريم و بدن‌هاي‌مان فقط يك پوسته‌ي ظاهري براي روح‌مان هستند. وقتي به اين واقعيت فكر كنيم متوجه خواهيم شد كه چطور همگي به هم متصل هستيم.
يك راه عالي براي مبارزه با نفس اين است كه احساس هم‌دلي را با فكر كردن به احساسات ديگران تقويت كنيم.چگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟ /۱۲ راه براي داشتن ذهن آراماز راه هم‌دلي مي‌توانيد بفهميد كه خودبيني ما چطور جلوي يكي‌شدن مان را مي‌گيرد و باعث مي‌شود از هم جدا شويم. مثلا بعضي از مردم به مشكلات انسان‌هاي جهان سوم مثل قحطي و گرسنگي بي‌تفاوت هستند. ممكن است پيش خودشان فكر كنند: «اگر اين مشكل براي من به وجود نيامده پس به من مربوط نيست.» اگر خودشان گرسنگي مي‌كشيدند چه؟ دوست نداشتند ديگران به آن‌ها توجه كنند؟ يا ترجيح مي‌دادند مردم هم مثل خودشان بي‌خيال باشند؟ حقيقت اين است كه «بني آدم اعضاي يك‌ديگرند، كه در آفرينش ز. يك گوهرند، چو عضوي به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار» پس براي داشتن يك ذهن آرام سعي كنيد احساس هم‌دلي را در خودتان تقويت كنيد.۵. بدن‌تان را دوست داشته باشيداگر رژيم غذايي‌تان پُر از شكر و كافئين باشد، روي ذهن و فكرتان هم اثر مي‌گذارد. اثبات شده كه آب حاوي فلورايد باعث آهكي شدن غده‌ي صنوبري (چشم سوم‌تان) مي‌شود. مصرف بيش از حد الكل هم هر بيماري كه به ذهن‌تان مي‌رسد را به سمت‌تان روانه مي‌كند. پس دور مشروبات الكلي را خط بكشيد تا درگيري‌هاي ذهني‌تان كم شوند.
حواس‌تان به خوراك و نوشيدني‌هاي‌تان باشد، چون همه‌ي آن‌ها روي سيستم ارتعاشي بدن‌تان تأثير مي‌گذارند و در نتيجه، موجب تحت تأثير قرار گرفتن طرز فكرتان و مواردي كه به آن‌ها فكر مي‌كنيد مي‌شود.
از همه مهم‌تر اينكه، بايد به نداي بدن‌تان گوش كنيد. اگر سوزش معده داريد به جاي غذا‌هايي كه ضد اسيد معده هستند خوراكي‌هاي قليايي مصرف كنيد. در تعطيلات هر موقع احساس خستگي كرديد چرت بزنيد. اصلا مهم نيست كه چه ساعتي از روز است. بدن‌تان هر موقع از تنظيم خارج شود به شما خبر مي‌دهد، پس به او گوش كنيد.۶. ورزش كنيدچگونه يك ذهن آرام داشته باشيم؟ /۱۲ راه براي داشتن ذهن آرامبه قول معروف «عقل سالم در بدن سالم» است. پس اگر از نظر فيزيكي خودتان را تقويت كنيد، نتيجه‌ي اين تمرينات خودشان را در قدرت فكر و داشتن ذهن آرام نشان مي‌دهند.خواندني هااحساس خستگي؛ چرا هميشه احساس خستگي مي‌كنيم؟
۷. بي‌خيال زمان شويدروزهاي تعطيل يا در روزهاي مرخصي‌تان ديگر به زمان فكر نكنيد. زمان باعث مي‌شود حتي روزهاي تعطيل در ساختار «هفته‌ي كاري» زنداني شويم. پس به موبايل‌تان نگاه نكنيد و تلويزيون نبينيد (چون برنامه‌هاي تلويزيون طبق برنامه‌ي زمان‌بندي خاصي پخش مي‌شوند) و در تعطيلات فقط كارهايي انجام دهيد كه مختص همان روز است.
دفعه‌ي بعد در تعطيلات‌تان به نداي بدن‌تان گوش كنيد و همان ساعتي كه هميشه مي‌خوابيد به رخت‌خواب برويد. اگر حس كرديد كه ساعت ۳ بعدازظهر بايد چرت بزنيد، حتما اين كار را انجام دهيد. تا هر وقت كه توانستيد بيدار بمانيد و هر موقع بدن‌تان به شما خبر داد بخوابيد. خواهيد ديد كه خيلي راحت‌تر و زودتر به خواب مي‌رويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.