چه چيزهايي جلوي پيشرفت زنان در كار را مي گيرد؟

۱۷ بازديد
موانع پيشرفت زنان،پيشرفت زنان در كار،موفقيت زنان

پيشرفت زنان در كار

 

با تغيير و تحولات اجتماعي، گرايش بيشتر زنان و دختران در امر ادامه تحصيل و حتي پيشي گرفتن آن ها در اين زمينه و از طرف ديگر تغيير و تحولات اجتماعي در جامعه و افزايش تجملات و هزينه هاي زندگي و مشكلات اقتصادي، بسياري از زنان را بر آن داشته كه به اشتغال در بيرون از خانه روي آورند.

حتي در نزد بسياري از دختران، گرفتن حق اشتغال يكي از شرايط مهم هنگام عقد به شمار مي رود چرا كه آن ها نگران اين مسئله هستند كه با وارد شدن به زندگي متاهلي استقلال مالي و شغل خود را از دست دهند. همچنين با تغييرات فرهنگي در جامعه و افزايش آگاهي زوجين تعداد فرزندان خانواده ها كاهش يافته و زنان مثل قبل مجبور نيستند تمام وقت خود را صرف به دنيا آوردن و بزرگ كردن فرزندان متعدد و پشت سر هم بكنند و بنابراين ميزان آرامش شان افزايش يافته است و بهتر مي توانند به خودشان و علايق شان توجه نشان دهند.

 

بنابراين به نظر مي رسد كه تمام اين تغيير و تحولات باعث گرديده كه گرايش زنان به اشتغال در بيرون از خانه افزايش يابد به چه دليل كه اين اشتغال مي تواند حس رضايت مندي آن ها را از زندگي افزايش داده و كمتر حس بيهوده و فرسودگي كنند و همچنين از تحصيلات خود نيز استفاده مؤثر كنند. ولي با تمام اين اوصاف و مزايايي كه اشتغال زنان در بيرون از خانه دارد، اين اشتغال و كاهش حضور زن در منزل همراه با مشكلات و سختي هايي خواهد بود. اين مشكلات پيش از ازدواج دختران كمتر و ناملموس تر و اما شكلهاي ديگري داشته و پس از ازدواج اين مشكلات بيشتر و قابل لمس تر مي گردد.

 

موفقيت زنان را اكثراً به شانس نسبت مي‌دهند ، ولي درواقع سخت كوشي و پشتكار و اراده زنان است كه آن ها را سرامد حرفه ي خود ميكند :چه هنرمند يا كارآفرين باشند و چه دانشمند يا استاد دانشگاه. حد وسط، هيچ وقت براي زن هاي موفق معني ندارد. آن ها دائما در سعي و تلاش هستند و ميدانند موفقيت حقيقي تنها با عبور از محدوديت هاي نادرست زماني، فرهنگي و موانع بازدارنده واقعيت پيدا ميكند . پنج عامل جهاني وجود دارد كه زنان جوان را، فارغ از ريشه و فرهنگ و سرزمين، براي رسيدن به موفقيت تقويت ميكند . با ما باشيد تا در اين نوشته با عوامل موفقيت زنان در زندگي اشنا شويد.

 

اشتغال زن در بيرون از خانه مسلما وقت و انرژي بسياري را از وي مي گيرد و بنابراين طبيعي است كه چنين زماني با خستگي رواني و جسمي بيشتري( نسبت به زن خانه‌دار ) در خانه حضور يافته و آن انرژي را كه بايد صرف همسر و فرزندانش كند را نمي تواند بگذارد.

 

- يكي از مسايلي كه سبب مراوده و گفتگوي بيشتر زن و مرد با يكديگر مي شود، مسايل اقتصادي و مالي است. اين در حاليست كه در زنان شاغل به دليل استقلال مالي، ميزان گفت و گو پيرامون اين مسايل بسيار كاهش يافته و بنابراين مي تواند سبب ايجاد گسل عاطفي ميان زن و مرد گردد.

 

- روي دستاورد هاي خود تأكيد كنيد

به گفته هلگسن انتظار براي اينكه سايرين به خودي خود متوجه كار ما بشوند و از آن سپاسگذاري كنند، به جايي نخواهد رسيد.

 

وي مي‏گويد با اشخاص زيادي برخورد كرده كه در خصوص دستاوردهايشان حرف نمي‎زنند. افرادي كه به گفته وي معمولاً دو علت براي اين كار خود دارند:بعضي‎ها مي‎گويند فكر مي‏كنم هنگامي كه كارم را درست انجام دهم، مردم خودشان بايد متوجه شوند. عده‎اي ديگر هم اين دليل را مي‏آورند كه درصورتي كه قرار است براي جلب توجه سايرين مانند يك احمق نفرت‎انگيز رفتار كنم، همين بهتر كه كسي متوجه كارم نشود. به اعتقاد هلگسن چنين رويكردي اصلاً نتيجه‎اي براي فرد به دنبال نخواهد داشت.

 

موانع پيشرفت زنان،پيشرفت زنان در كار،موفقيت زنان

عوامل مؤثر بر پيشرفت زنان

 

اكنون سؤال اين است كه چه طور اين عادت را تغيير دهيم؟

هلگسن مي‏گويد:نقاط قوت خود را پيدا كنيد. به عنوان مثال درصورتي كه فكر مي‏كنيد رئيس‎تان متوجه توانايي شما در برقراري رابطه با سايرين نيست، يك بار در هفته برايش ايميل بفرستيد و بطور خلاصه بنويسيد با چه كساني حرف زده‎ايد.

 

به گفته هگلسن اين شيوه براي زنان خيلي خوب پاسخ داده است.

 

زنان شاغل علاوه بر كار بيرون از منزل ناچارند عمده ترين كارهاي داخل منزل را هم به تنهايي به دوش بكشند. در حاليكه اكثريت مردان يا مهارتهاي مربوط به خانه داري را نياموخته اند و يا همكاري لازم را با همسري كه پا به پاي آن ها در بيرون از خانه مشغول به كار است ندارند. اين مسئله از يك طرف سبب خستگي بيش از حد زن مي شود كه نتيجه آن كاهش توجه و رسيدگي به همسر و فرزندان مي شود و از طرف ديگر مي تواند موجبات اختلاف ميان زن و مرد را پديد آورد.

 

- نه گفتن را ياد بگيريد

هلگسن مي‎گويد رفتار هايي كه در آغاز يك كار به شما كمك مي‏كنند امكان دارد با گذشت

 

زمان به موانعي در مسير پيشرفت‎تان تبديل شوند:درصورتي كه مدام به دنبال خشنود كردن سايرين هستيد، براي واگذار كردن مسووليت به سايرين و نه گفتن به آن‎ها كار سختي پيشرو خواهيد داشت. با اين كار به سايرين اجازه مي‎دهيد از شما سوءاستفاده كنند، از حد و مرزهايتان عبور كنند و وقت زيادي هم هدر بدهند.

 

چه طور مي‎شود جلوي اين اتفاق را گرفت؟ هگلسون مي‎گويد با قدم‎هاي كوچك جلو برويد و براي خودتان حد و مرز تعيين كنيد:به خودتان بگويد:همين الانش هم مسووليت هاي زيادي دارم، بدين ترتيب ماه آينده درصورتي كه از من خواستند به يك پروژه تازه بپيوندم يا كار ديگري انجام دهم، پيش از دادن پاسخ مثبت در موردش خوب فكر خواهم كرد. به اين فكر مي‎كنم كه اين كار چه سودي برايم دارد و اينكه آيا انجامش واقعا به نفعم است يا نه.

 

مشكل نگهداري و تربيت فرزند( يا فرزندان) است. در بسياري از موارد كار مادر و بچه داري در تضاد يكديگر قرار مي گيرد. براي مثال باتوجه به تعهدات مادر در محل كار و مسئوليتهايي كه وي بر عهده دارد هميشه اين نگراني را دارد كه مي تواند وقت براي فرزندش بگذارد و با وي حرف بزند؟ مي تواند در دستور تربيت وي نقش اصلي و اساسي را داشته باشد؟ و....

https://www.beytoote.com/psychology/zendegi-behtar/progress8-women-work.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.